Skip to content
Obwodnica Niemodlina
Projekt i budowa obwodnicy m. Niemodlin w ciągu drogi krajowej nr 46
Obwodnica Niemodlina
  • Opis projektu
  • Aktualności
  • Prace projektowe
  • Postęp robót
  • Galeria
    • Filmy z realizacji
  • Podwykonawcy
  • Harmonogram
  • Schemat przebiegu
  • Linki
  • Kontakt
  • Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46
    WARTOŚĆ CAŁKOWITA KONTRAKTU
    /
    299 000 000 zł brutto
  • Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46
    WARTOŚĆ CAŁKOWITA KONTRAKTU
    /
    299 000 000 zł brutto
  • Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46
    WARTOŚĆ CAŁKOWITA KONTRAKTU
    /
    299 000 000 zł brutto
  • Opis projektu
  • Aktualności
  • Prace projektowe
  • Postęp robót
  • Galeria
    • Filmy z realizacji
  • Podwykonawcy
  • Harmonogram
  • Schemat przebiegu
  • Linki
  • Kontakt

Opis Kontraktu

Obwodnica o długości ok. 11,5 km ominie Niemodlin po południowej i wschodniej stronie. Jej trasa rozpocznie się przed Brzęczkowicami i wepnie do obecnego przebiegu DK46 tuż przed autostradą A4 i węzłem Prądy. Na początkowym, blisko 5-kilometrowym odcinku, będzie to droga z układem pasów 2+1 a przed węzłem Niemodlin rozpocznie się dwujezdniowy odcinek z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Na trasie drogi, o klasie technicznej GP, powstaną dwa węzły drogowe (Niemodlin i Sosnówka), dziewięć większych i siedem mniejszych obiektów inżynierskich.

Umowa dla zadania pn.: „Zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46″ została podpisana z Wykonawcą w dniu 24.05.2018 r.

W wyniku postępowania przetargowego, jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum firm: MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A., ul. Wadowicka 8W, 30-415 Kraków (Lider Konsorcjum) oraz HIMMEL I PAPESCH OPOLE SP. Z O. O., ul. Jagiełły 39, 45-920 Opole (Partner Konsorcjum). Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na zaprojektowanie i budowę obwodnicę (z wyłączeniem okresów zimowych tj. od dnia 15 grudnia do dnia 15 marca na etapie realizacji robót).

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie woj. opolskiego, powiatu opolskiego, gminy i miasta Niemodlin. Projektowana obwodnica m. Niemodlina rozpatrywana jest na odcinku istniejącej drogi krajowej nr 46 od km 79+000 do km 88+765. Droga krajowa nr 46 Kłodzko – Nysa – Niemodlin – Opole – Częstochowa – Szczekociny łączy województwo dolnośląskie, opolskie i śląskie.

Mapa poglądowa

Zakres zadania

W ramach Kontraktu zostaną zaprojektowane i wykonane w szczególności następujące Roboty:
1. Budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 46. ,
2. Dwa węzły drogowe: „węzeł Niemodlin” i „węzeł Sosnówka”,
3. Dwa parkingi
4. Przebudowa istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą,
5. Budowa dróg innych niż obwodnica (w tym zmiana przebiegu istniejących dróg,
budowa dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji przywracające naruszone połączenia drogowe),
6. Budowa lub przebudowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
7. W przypadku skrzyżowania drogi krajowej z linią kolejową – budowa skrzyżowania dwupoziomowe, w sposób umożliwiający likwidację przejazdów znajdujących się w odległości 3 km z każdej strony wybudowanego skrzyżowania dwupoziomowego,
8. Przejazdy awaryjne na obwodnicy,
9. Obiekty inżynierskie w ciągu obwodnicy i w ciągu dróg krzyżujących się
z obwodnicą,
10. System odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne,
11. Urządzenia ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym, zieleń,
12. Infrastruktura dla potrzeb obiektów przy obwodnicy zlokalizowanych w ciągu obwodnicy w tym: sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi i inne,
13. Przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej: urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych i innych,
14. Wyburzenia budynków i obiektów budowlanych,
15. Sieć teletechniczna na potrzeby Zamawiającego,
16. Oświetlenie drogowe,
17. Urządzenia BRD: oznakowanie obwodnicy i dróg związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia,
18. Oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych i odbiorników dla skutecznego odprowadzenia wody z pasa drogowego,
19. Po zakończeniu Robot wykonana zostanie pełna rekultywacja terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, Plac Budowy, drogi tymczasowe – wykonane na potrzeby Wykonawcy i budowy oraz wszelkich innych terenów przekształconych przez Wykonawcę,
20. Wykonanie napraw w zakresie przywrócenia dróg, nieruchomości użytkowanych przez Wykonawcę, lub budynków uszkodzonych w skutek działań Wykonawcy do stanu technicznego nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy,
21. Wznowienie/ustalenie/wydzielenie granic pasów drogowych dróg budowanych w ramach inwestycji, znajdujących się w liniach rozgraniczających inwestycji, z uwzględnieniem ich projektowanej kategorii i opracować szkic przebiegu granic tych pasów drogowych,
22. Wszelkie Roboty wynikające z konieczności podłączenia odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań,
23. System Zarządzania Ruchem

W ramach przedmiotowej inwestycji zostały przyjęte m.in. niżej wymienione parametry techniczne:

a) parametry techniczne dróg:

Obwodnica:
Od początku opracowania do km 4+830:
Przekrój budowany 2+1
rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna
klasa techniczna – GP
prędkość projektowa Vp – 80 km/h
ilość i szerokość pasów ruchu – (2+1)x3,5m
pas dzielący wraz z opaskami – 2,10 m
szerokość opaski – 0,5 m
szerokość pobocza gruntowego – 1,5 m lub większa
kategoria ruchu – KR6
obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
skrajnia pionowa – 5,0 m
pochylenie poprzeczne – 2 %

Od km 4+830 do końca opracowania:
Przekrój budowany – 2×2
rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna
klasa techniczna – GP
prędkość projektowa Vp – 80 km/h
ilość i szerokość pasów ruchu – (2×2)x3,5 m
pas dzielący wraz z opaskami – 4,0 m
szerokość opaski – 0,5 m
szerokość poboczy utwardzonych – 1,5 m
szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa
kategoria ruchu – KR 6
obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
skrajnia pionowa – 5,0 m
pochylenie poprzeczne – 2 %

Węzeł Niemodlin

Droga wojewódzką nr 405 będzie krzyżować się z obwodnicą w km ok 5+395 i przebiegać pod obwodnicą. Wykonany węzeł zapewni relacje Opole, Nysa, Niemodlin, Tułowice. W obrębie obwodnicy zachodzi konieczność dokonania korekty przebiegu drogi wojewódzkiej na długości min. 600 m. Skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 405 z obwodnicą zostanie wykonane w postaci węzła typu WB.

liczba jezdni (na drodze krzyżującej się z obwodnicą) – 1
szerokość pasow ruchu – 3,5m
szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m lub większa
rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna
klasa techniczna – G
kategoria ruchu – KR 4
obciążenie nawierzchni – 115kN/oś
skrajnia pionowa – 4,8 m
szerokość ciągu pieszo – rowerowego – 3,5m

Łącznice węzeł „Niemodlin”

typ łącznic: – P1
prędkość projektowa Vp – 40km/h
ilość pasow ruchu – 1
szerokość pasow ruchu z opaskami – 6,0m
pobocza gruntowe – 2,2m
kategoria ruchu – KR 6
obciążenie nawierzchni – 115kN/oś

Węzeł „Sosnówka”

Wykonany węzeł (typu „trąbka”)w km około 9+950 obwodnicy zapewni relacje Opole, Nysa, Sosnówka. W ramach węzła zostanie wykonana droga łącząca (łącznik) o długości ok. 750 m, która skomunikuje węzeł „Sosnówka” z istniejącą drogą krajową nr 46. Skrzyżowanie to starej drogi krajowej nr 46 z drogą łączącą (łącznikiem) zostanie wykonane w postaci ronda turbinowego wraz z przebudową istniejącej drogi krajowej na długości min. 230 m.

liczba jezdni (na drodze łączącej (łączniku)) – 2 (2 pasy ruchu na wyjeździe z węzła
w kierunku ronda na DK 46 + 1 jezdnia w kierunku przeciwnym)
klasa techniczna – G
szerokość pasów ruchu – 3,5m
szerokość opaski zewnętrznej – 0,5 i 1,0 m
szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m lub większa
rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna
kategoria ruchu – KR 6
obciążenie nawierzchni – 115kN/oś
skrajnia pionowa – 4,9m
szerokość ciągu pieszo – rowerowego (przy rondzie) – 3,5 m

Łącznice węzła „Sosnówka”

typ łącznic: – P1
prędkość projektowa Vp – 60km/h
ilość pasow ruchu – 1
szerokość pasow ruchu z opaskami – 6,0m
pobocza gruntowe – 2,2m
kategoria ruchu – KR 6
obciążenie nawierzchni – 115kN/oś

Drogi obsługujące z mijankami

klasa techniczna – D
prędkość projektowa Vp – 30 km/h
szerokość jezdni – 3,5 m
szerokość poboczy – min. 0,75 m
kategoria ruchu – KR1
obciążenie – 80 kN/oś
mijanki – w odstępach max 250 m
długość mijanki – 25 m
szerokość mijanki – 2 m
skos wjazdowy – 1:2
skos wyjazdowy – 1:2

Wykaz przewidywanych do zaprojektowania i wykonania obiektów inżynierskich

1. WGP (wiadukt w ciągu obwodnicy) w ilości: 5
2. WD (wiadukt drogowy) w ilości: 4
3. MGP (most w ciągi obwodnicy) w ilości: 5
4. MD (most drogowy) w ilości: 4

L.p. Oznaczenie obiektu (sposób pokonania przeszkody) Przewidywana długość całkowita [m] Przewidywana szerokość
całkowita przęseł [m]
1. WGP-1 37,0 17,3
2. MGP-2 7,8 29,4
3. MD-3 7,4 9,2
4. WD-4 37,0 11,4
5. MGP-5 32,0 17,3
6. WGP-6 32,0 30,6
7. MGP-7 368,0 25,9
8. WGP-8 76,1 24,6
9. WD-9 37,0 10,0
10. WGP-10 25,0 25,9
11. WGP-11 14,0 25,9
12. WD-12 37,0 19,6
13. MGP-13 8,8 34,5
14. MD-14 8,4 11,8
15. WD-15 43,0 14,2
16. MGP-16 5,4 34,5
17. MD-17 8,8 28,6
18. MD-18 5,4 14,7

Objaśnienia oznaczeń:
WGP – wiadukt w ciągu obwodnicy
WD – wiadukt drogowy
MGP – most w ciągi obwodnicy
MD – most drogowy

Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania obwodnicy

– wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej;
– odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
– skrócenie czasu podroży;
– oszczędności paliwa;
– zapewnienie komfortu jazdy;
– zmniejszenie ryzyka wypadków;
– ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
– przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów;
– poprawa bezpieczeństwa ruchu – zarówno dla użytkowników dróg, jak i mieszkańców m. Niemodlin;

Główne cele inwestycji

– stworzenie bezpiecznych odcinków dróg krajowych zapewniającego wysoki komfort dla ruchu drogowego tranzytowego;
– wybudowanie odcinków dróg krajowych o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi.

Aktualności
  • Rada Techniczna nr 52
    05/11/2019
  • Rada Techniczna nr 51
    29/10/2019
  • Rada Techniczna nr 50
    22/10/2019
  • Rada Techniczna nr 49
    15/10/2019
  • Rada Budowy nr 16
    08/10/2019
  • Uroczystość inauguracyjna (tzw. „wbicie pierwszej łopaty”)
    02/10/2019

.

/ ZAMAWIAJĄCY

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad Oddział w Opolu

www.gddkia.gov.pl

/ WYKONAWCA

MOTA-ENGIL CENTRAL
EUROPE S.A.

www.mota-engil-ce.eu

/ WYKONAWCA

HIMMEL i PAPESCH
OPOLE SP. Z.O.O.

www.hip-opole.pl

/ KONSULTANT

„INWEST-COMPLEX”
Sp. z o.o.

www.inwest-complex.pl

Data ostatniej aktualizacji
3/12/2019
Liczba odsłon
8694

Projekt i wykonanie: Wolfgraf Design

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Akceptuj Dowiedz się więcej ..
Polityka Cookies

Necessary Always Enabled